Min vardag i norr

Min vardag i norr

torsdag 13 juni 2013

Jordgubbar

Svenska jordgubbar! Yammo! Nu är det sommar på riktigt!

C är ute på vift och lilla E sover, så mammafrun tar en lugn stund i soffan tillsammans med några smaskiga jordgubbar... Undrar hur den som kom på namnet resonerade egentligen..?

Kanske var det en lite fördomsfull person som hittade på namnet:

"Hmm... De här röda bären liknar ju små gubbar, för gubbar är ju oftast små, knottriga och röda med gröna mössor... Och till skillnad från andra växter så spirar plantorna upp ur jorden... Ja! Där har vi det: Jordgubbar!"

Eller kanske var det en person med lite annorlunda tankesätt:

"Hmm... De här bären är ju supersmarriga! Man borde döpa dem till något som låter som motsatsen till hur de smakar! Ja guu, vilken fiffig idé! Få se... Vad skulle man inte vela slicka på... En gammal gubbe, kanske... Ja! Men det ska låta lite mer obehagligt... Hmm... Jord är ju inte så trevligt att få i munnen... Så kanske en jordig gubbe... Ja! Jordgubbe! Där har vi det!"

Eller var det en bonde som glatt kom viftandes med sitt nya fynd efter en hård dags arbete på åkern och blev avhyst av frugan:

Bonden: "Kolla vad jag hittade vid åkern idag! Har du någon aning om vad det här är?"
Frun: "Hörrdu, allt jag kan se är en jordig gubbe som behöver en dusch om han har tänkt få sig nåt ikväll!"
Bonden: Jadu... Det är ju du som är chef och allvetande, så säger du att detta är en jordig gubbe så är det precis vad det är! "

Hur det än gick till så är namnet lite missvisande enligt min åsikt. Jag skulle nog ha kallat dem för mumsbär om jag hade upptäckt dem först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar