Min vardag i norr

Min vardag i norr

tisdag 18 mars 2014

Madrass-lösning

Jag har tidigare beklagat mig över hur jobbigt det känns då lilla E smyger till köket klockan 04:30 på morgonen och öppnar kylskåpet.

Jag tar tillbaka det. Halv fem är inte så tidigt. 02:30  är tidigt. Okej, hon somnade om efter ett tag... Efter att ha blivit hämtad från trappstolen då hon just var i färd med att med högst förnöjsam min inventera kylskåpsinnehållet, vilket naturligtvis ledde till stor besvikelse och försök till att övertyga oss om att det var fel på våra klockor och att det faktiskt var hög tid att påbörja dagen (en dryg timme hade hon lagt upp som en rimlig tidsplan för att få oss att erkänna hennes uppfattning som den korrekta, men då vi inte visade några tecken på godkännande av hennes önskemål, somnade hon slutligen om). Sedan vaknade hon klockan 05:50... Klockan 05:50 kändes plötsligt som ett mycket tidigare klockslag än 04:30.

Det jag funderar över nu, är förstås på att införskaffa ett kylskåpslås... Och på att madrassera hela huset så att hon kan springa omkring hur mycket hon vill medan jag sover i lugn och ro i den trygga vetskapen om att hon inte kan göra sig illa då hon klättrar uppför väggar och tak (spiderkid, spiderkid, does whatever a spiderkid does...).

Ett helmadrasserat hus har andra fördelar också. Exempelvis blir det här med sovplatser för gäster inget problem: "Välkomna! En av er kan sova vid den madrasserade spisen och en kan sova vid den madrasserade skohyllan i den madrasserade hallen... Ja, och en kan sova vid den madrasserade tvättmaskinen..."

En madrasserad spis kan i och för sig innebära en viss liten risk då det kommer till brandsäkerhet... Men vi kommer förstås att ha en madrasserad brandsläckare och en brandfilt (denna behöver nödvändigtvis inte vara madrasserad), så det finns egentligen bara fördelar med denna lösning.

Nu gäller det bara att fråga närmsta brottnings-klubb om inköpsställe för stora madrasser (inte begagnade, tack!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar