Min vardag i norr

Min vardag i norr

onsdag 5 mars 2014

Sömntortyr och förhörsmetoder

Sömntortyr hör till extrema förhörsmetoder. Metoden ska bland annat ha använts av CIA vid förhör av misstänkta terrorister under Bush-regimen.

Tekniken går ut på att beröva folk på deras sömn flera nätter i rad, vilket tydligen ska vara ett effektivt sätt att bryta ner folk psykiskt så att de börjar snacka.

Det är en mycket tvivelaktig förhörsmetod ur humanistisk synpunkt och är i dagsläget på de flesta håll ansedd som ett brott mot mänskliga rättigheter.

Lilla E är dock en liten normbrytare. Hon struntar i allmänna rekommendationer och kör stenhårt på att försöka knäcka mig genom att beröva mig på sömn. Det sker metodiskt och utan tecken på att avta på längre sikt... Frågan är bara vad hon vill ha svar på. Hon har förstås ställt en massa frågor den senaste tiden och upprepar sina frågeställningar flera gånger, som om hon förväntar sig att jag ska försäga mig och helt plötsligt uppge alternativa svar. Igår, exempelvis,  förhörde hon mig en lång stund om ett skräps existentiella möjligheter.

"Vad är det här?", frågade hon medan hon höll upp något som såg ut som ett pappersskräp framför mina ögon.
"En bit papper", svarade jag.
"Vad är det här?" fortsatte hon då och jag kände att ett förtydligande kanske var på sin plats: "Ett skräp". Strike one.
Med ens insåg hon att jag inte hade en konsekvent förklaring till fenomenet och fortsatte envist med sitt förhör. Jag bestämde mig för att hålla mig till mina båda förklaringar: "Ett pappers-skräp". Strike two.
Misstänksam över mina ombytliga påståenden såg hon det som sin plikt att komma till botten med saken. Efter att ha fått samma svar fyra gånger i rad, bestämde hon sig för att godta min sanning och övergick till att förhöra mig om en telefonladdare. "Vad är det här?". Med en gäspning svarade jag "en telefonladdare". Vad är det här?", envisades hon. Jag förtydligade mig: "En laddare, till telefonen". Strike three, and you're out!

Hon är grymt duktig på det hon gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar