Min vardag i norr

Min vardag i norr

onsdag 17 juli 2013

Det ultimata preventivmedlet

Hon liknar en liten ängel, en sån där som fanns på bokmärken som man samlade på då jag var liten: Blå ögon med långa ögonfransar, runda kinder och en blond kalufs med stora runda lockar. Hon ser ut som en glittrande bokmärkesängel och i mina ögon är hon det vackraste som någonsin skapats. En förälder är aldrig opartisk och det egna barnet är alltid lite mer fantastiskt än alla andra barn. Därför ser jag hos min lilla ängel, förutom skönhet av en annan värld, en ovanligt intelligent läggning samt en särdeles trevlig och lustig humor. Hon är helt enkelt den mest underbara varelsen som universum någonsin skådat, såsom de flesta barn tenderar att vara ifall föräldrarna får vara med i den avgörande juryn...

Därför kan det uppfattas som en aning märkligt att jag ibland benämner henne som det ultimata preventivmedlet... Men faktum är att hon har ett mycket effektivare förfaringssätt än många andra metoder som kan användas för att förhindra att oväntade syskon plötsligt uppenbarar sig i det hus som den lilla bokmärkesängeln har som habitat. Genom att se till att de vuxna personerna i residenset under dygnets alla timmar aldrig får tid över till annat än sådant som har den lilla guldlocken i fokus, försäkrar hon sin framtid som enda arvtagerska. Det hon inte har tagit med i sin beräkning (förutom det faktum att hon inte kommer att ärva några miljonbelopp sin plan till trots), är att detta förfarande kan sätta hennes nuvarande habitat i risk.

Då små bokmärkesänglar smider planer kan de ibland missa viktiga detaljer. En sådan detalj är att de vuxna i hushållet kan behöva lite tid över för varandra samt för sig själva för att orka fortsätta att bo tillsammans. Nu råkar dock de två vuxna individer som den lilla bor tillsammans med vara så lyckligt lottade att de har andra (ännu mer vuxna) personer i närheten som de kan konspirera med. Dessa kan ibland ta hand om den lilla vackra varelsen så att de vuxna i hennes hushåll kan göra annat än guldlocks-relaterade saker.

Som den ena av dessa två vuxna individer tackar jag den lilla bokmärkesängelns mor- och farföräldrar för att de ställer upp som de gör, samt gratulerar mig själv och C (den andra vuxenpersonen i hushållet) för att vi valt att bo i samma stad som dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar