Min vardag i norr

Min vardag i norr

onsdag 3 juli 2013

Hjärnans oförutsägbara siesta-tid.

Som jag nämnt tidigare har jag en sneaky hjärna. Ibland (särskilt om jag sovit alldeles för lite), så tar min hjärna oannonserade siestor. Den ser det tydligen som en arbetsförmån att ta ut dessa små vilostunder då det passar för den (och det är inte alltid så passande för mig). Jag har märkt samma symptom hos andra i min omgivning, så jag vet att detta inte är ett helt ovanligt fenomen. Dock är det störande som tusan!

 Vad som händer är att hjärnan plötsligt bestämmer sig för att vila ett tag och sätter igång en autopilot som ska ge ett intryck av att hjärnan fortfarande är kvar och är aktiv (men den är nog en prototyp, den där autopiloten, för den är långt ifrån välfungerande). Under autopilot-läget fortsätter jag att göra det jag gjort innan, men utan att vara medverkande tankemässigt. Exempelvis kan det röra sig om att fortsätta "föra ett samtal" med någon utan att faktiskt medverka i det. Detta har hänt mig ett flertal gånger den senaste tiden.
Som sagt, så är autopiloten ett projekt under konstruktion och blir också väldigt lätt avslöjat som den bluff det är. Alternativt kan den som man för en konversation med börja anse att man är en idiot.

Hur som helst så är det inte okej att hjärnan gör på det här sättet! Men det är ju inte så att jag kan sparka ut den och leta efter en annan. Ojoj! Tänk att ha igång den där förbenade autopiloten under tiden man letar efter en ersättar-hjärna! Förstå vad den skulle ställa till det för en! Näe, det är bara att försöka få mer sömn och ta hjärnan i kragen nästa gång den försöker smita iväg på en liten tupplur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar