Min vardag i norr

Min vardag i norr

torsdag 20 februari 2014

Motivation

Igår bestämde jag mig för att sluta snusa (jag vet: igen). Jag var mycket motiverad och planerade inköp av tandblekning för att ge mig själv en extra belöning (förutom känslan av frihet utan ständig kontroll över huruvida dosan är med eller inte och så vidare, saknar jag allra mest mina vita tänder!).

Så kom morgonen.

Jag vaknade av ett plingande som påminde oroväckande mycket om kylskåpets stäng-dörren-för-bövelen-alarm. Sömndrucken såg jag mig omkring och upptäckte att lilla E hade dragit fram alla grejer ur våra sängbord. Inget ovanligt med det, men det var något misstänkt över hennes uppspärrade ögon där hon stod vid sängkanten och stirrade på mig.

"Jag rädd kylskåpet!", berättade hon när hon såg att jag började komma till liv.

Med nervösa steg följde jag efter henne in till köket, för att upptäcka att alla kökslådorna var utdragna, en sax låg framme, grejer från överskåpen var nedplockade och låg huller om buller över köksbänkarna och kaffeburkens innehåll hade inspekterats av små fingrar... Jo, och det där larmet som var misstänkt likt kylskåpets stäng-dörren-för-bövelen-alarm; det var precis vad det lät som. Kylskåpsdörren stod på vid gavel och plingade om att temperaturen nu hade stigit 3 grader över önskvärd nivå...

Motivation är en lustig grej. Den kan helt plötsligt svänga runt som en fluga som just upptäckt att den flugit förbi en gödselstack. Med ens tänkte jag att det där med vita tänder är en ytlig bagatell.
Då jag sedan gick in i tvättstugan i ett försök att minska lite på tvättberget som fått gro i lugn och ro medan jag varit upptagen med jobb, och upptäckte att min nya tröja hängts på tork i en stor knöl så att den torkat ungefär lika bra som en blöt handduk i gympaväskan (och därmed även luktade ungefär lika gott), så kändes det där med frihet utan laster som ett sekundärt behov... Det var förstås bra att C, tillsammans med lilla E, gjort ett försök att hjälpa till med att krympa tvättberget, men ibland blir det som är tänkt som något bra bara... inte så bra...

Motivation är, som sagt, en lustig grej: Igår bestämde jag mig för att sluta snusa och idag bestämde jag mig för att börja om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar