Min vardag i norr

Min vardag i norr

tisdag 7 maj 2013

Hjärntvättningsapparaten

Hon förbereder den elektriska stolen. "Hårtork", kallar hon den, men jag vet att en hårtork ser ut som ett futuristiskt vapen och kan, förutom det, användas som Carola-fläkt då man mimar framför spegeln. Den otympliga manick hon refererar till ger inte ifrån sig annat än värme och ett öronbedövande surr bland de olika elektriska slingorna.

En hårtork kan användas som futuristiskt vapen eller Carola-fläkt.
Innan detta har hon klippt till en lite snyggare frisyr på mig varefter hon masserat in lite av en kräm i håret. Jag känner igen försäljningsteknik då jag ser det och detta är ett solklart exempel på det. Hon frågar ledande frågor och tar fram en produkt som strategiskt placeras på bordet framför mig medan hon låtsas som att produkten är en självklarhet för den som vill ta hand om sitt hår.

"Ha!", tänker jag, "som att jag skulle gå på det där! Den kostar nästan som halva klippningen! Nädu! Här köps inga cremer, inte den här gången!"

Men nu vet jag vad den där elektriska stolen är till för: Den är en hjärntvättningsapparat! För medan jag satt i den och väntade på att håret skulle torka, så började jag snegla på den där tuben på bordet. Rätt som det var så började jag tycka att det var en bra idé att köpa en sån där för att mitt hår ändå är rätt torrt och sprött. Kanske just den här produkten är det mitt hår behöver...
Hjärntvättningsapparaten hade lyckats med sin uppgift: Plötsligt handlade jag produkten trots tidigare inre protester.
Så när jag skulle betala så sa jag "Jo, och jag tar nog en sån där creme också!". Frisören rörde inte en min. Hon hade lyckats med sin säljteknik men hon visade inga tecken på triumf, utan plockade bara fram den alldeles för dyra produkten och lade den i en påse. Sneaky frisör, alltså! Vilket pokerfejs!

Och jag? Jag är imponerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar