Min vardag i norr

Min vardag i norr

torsdag 2 maj 2013

Valborgs...

Valborgs, ja... Det är ju den där helgen då man ska supa skallen av sig för att man är ledig en extra dag... Eller den helgen då man ska trotsa kylan och regnet för att ta sig till någon slags brasa där ungar springer omkring och inte riktigt vet vad de skulle ha hittat på nu då man inte får smälla bomber längre (täänk juu!). Någon firar av en raket (som blir till en optisk besvikelse eftersom det är ljust fram till tio), någon springer lite väl nära elden (och föräldrarna reagerar lite väl segt, kan man tycka) och någon har med sig en sjuttibumsare för att värma sig lite medan någon (jag) känner sig lite obekväm med att det dricks sprit inför små barn...

Eller så gör man ingenting särskilt alls, utan njuter av en extra ledig dag med familjen och äter chips framför en film på kvällen (för min man lyckades övertyga mig om att vi kan se det som att vi gör detta istället för att dricka alkohol, vilket vi nog hade gjort om vi inte hade barn. Därmed blir kaloriintaget plus minus noll, rent teoretiskt, eftersom vi hur som helst hade gjort något onyttigt. Jag köper argumentet, trots att mitt samvete säger att det bara varit en måndag mellan helg och helg och att jag därmed varken borde dricka bärs eller äta snarr om jag ska tänka hälsosamt).

Så ser det ut: Vi som förut var på fest varje helg och skrek "Wiihoo!" med drinkar i båda händerna väljer nu oftast att "mysa" istället. Nedsjunkna i varsin sittgrop i soffan trycker vi karra och chirre. Då och då ger vi varandra en kram eller håller händer (ibland blir det någon puss också). Vi har blivit småbarnsföräldrar, med mjukisbyxor som standard-outfit och 23:00 som sista möjliga läggdags. Att festa innebär två dagars bakishet from hell och att vara uppe sent känns jobbigt med tanke på att den lilla kommendören meddelar om uppstigning senast kl.07:30. Det kanske låter tråkigt i en del öron, men det är helt okej! Jag trivs med att vara en trött mamma som träffar polarna över en fika dagtid istället för ett glas vin kvällstid... Och vi hade faktiskt kikat förbi bya-brasan om det inte var för att den tändes efter lillans sovtid.
Regnbåge efter en rejäl hagelskur.

Testar vårutstyrseln (för att mamman tycker att skorna och jackan är så tuffa och söta).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar