Min vardag i norr

Min vardag i norr

lördag 9 november 2013

Mindfullness

Det här med mindfullness är något som jag har tänkt träna på! Det ska ju funka bra för den som känner sig stressad och så... Det går ut på att vara här och nu utan att tänka på någonting annat än de intryck man får genom sina sinnen (dvs varken tänka bakåt eller framåt).

Jag brukar träna lite i duschen medan C tar hand om lilla E. Då försöker jag fokusera på det jag ser, känner och hör:

Jag tittar på hur vattnet strömmar ner från dusch-munstycket och hur det landar på huden för att sedan forsa vidare ner i avloppet. Det gör en liten rund rörelse på golvet... Skickade jag in den där ansökan jag skulle skicka in..? Sluta! Titta på avloppet! Det borde rensas... Visst far vattnet lite långsamt..? Stopp!! Här och nu ska vi vara.

Jag tittar på hur schampot löddrar mellan mina händer och känner hur det doftar. Mums! Känner hur det löddrar in sig i mitt hår... Hur hade vi det med schampo? Var detta sista flaskan? Måste komma ihåg att skriva upp det... Stopp! Här och nu skulle jag vara! Löddret, ja... Fint lödder!

Jag lyssnar till hur vattnet droppar och rinner... Lilla E:s skrik överröstar detta. Hon är arg. Det sker ju här och nu, men är inte så avkopplande... Hon gör något hon inte får göra och C stämmer in med hög röst: Nej! Du får inte vara på bordet! Mer skrik... Vattnet, ja... Hur var det med avloppet? När blev det rengjort senast? Stopp! Kom ihåg: Här och nu!

Lilla E kakka toan! Rösterna kommer närmare och toa-dörren öppnas. Lilla E behöver gå på toaletten. Mamma duscha! säger hon. Jepp! Jag duschar.  Lilla E vill öppna duschdörrarna, men hejdas av C. Hon skulle ju bajsa. Hon blir blöt om sockarna. Jag skyndar mig att duscha klart. Det är av någon anledning inte lika avkopplande att stå där medan lillsmulan sitter och ploppar bredvid, samtidigt som hon, med stort intresse, kommenterar allt jag gör... Men jag borde ju inte känna pressen bara för det. Det är det jag måste träna på.

Det här med mindfullness är inte så enkelt, men jag ska bli expert på det i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar