Min vardag i norr

Min vardag i norr

söndag 17 november 2013

Pizzatime!

Förra söndagen fick vi smaka på riktigt goda pizzor hos syrran och J. Den sistnämnda hade fått en pizza-sten i farsdagspresent och det blev smarr nanting! De hade gjort en kalljäst pizzadeg och jag testade att baka en sån denna helg. Trots att jag inte har någon pizza-sten, så blev det riktigt gott här hemma också! Degen smakar inte jäst eftersom man använder väldigt lite av den varan. Sen blir den mycket enklare att baka ut, då den blir seg och smidig. Receptet fick jag av syrran och trots att jag redan postat ett pizza-recept så vill jag lägga upp detta, för det är mycket bättre!

Recept, kalljäst pizzadeg för tre stora pizzor:

7-10 dl mjöl
2,8 dl vatten
2 msk olja
1,5 tsk salt
12,5 g (ca 0,75 tsk) vanlig jäst

Rör ut jästen i vattnet (som kan värmas till ca 30 grader). Rör ner resten och knåda ett tag. Ställ in i kylen, övertäckt med plastfolie, ett dygn. Baka pizzorna i 275 grader tills de blir gyllene i kanterna (Ställ gärna in en plåt längst ner i ugnen och för över pizzan på den varma plåten, så blir det krispigare botten). Jag använde bakplåtspapper för att minimera kladd, men bäst blir det säkert utan.

Kalljäst pizzadeg, redo att bakas ut.
 Då du bakar ut: Stretcha degen på knogarna (inga fingertoppar, då förstörs den lätt). Jag kan ha råkat hälla i lite mycket vatten, för jag tappade räkningen mitt i allt, men min deg var iallafall superenkel att dra ut för hand.

Pizza-pålägg. Jag steker champinjonerna med pressad vitlök först. Smarro!
Det är ju viktigt att ta en bild på ingredienserna. Visst ser det prydligt ut? Precis så städat ser det ut då man bakar pizza... Nästan... Och så två bilder på de färdiga pizzorna:

Cowabunga! Lets eat!



Till efterrätt blev det äppelpaj med punsch-pannacotta. För det behövs ju lite mer kolhydrater efter en pizza, eller hur?

Äppelpaj med punsch-pannacotta: Enkelt och inte tonvis med socker, men inte så nyttigt för det... Men nyttigare än kladdkaka iallafall!
För två portioner äppelpaj hackar jag upp äpplen och rör ihop dem med kanel. Dessa tjoffas ner i formar. Sen smälter jag ca 50 g smör, rör ner en msk socker, ca 0,5 dl cocosflingor, 0,5 dl mjöl, 0,75 dl havregryn och lite valnötsbitar (det är inte så noga med måtten, man kan köra på känsla, så länge det är lite saftigt) och strör geggan över äpplena. In ugnen i 175 grader ett tag, tills det blir lite gyllene färg.

Punsch-pannacottan fixar man med 2,5 dl vispgrädde, 0,5 dl socker, lite vaniljsocker och arraksessens/punsch efter smak. Värms upp i kastrull (inte koka) och sedan lägger man ner ett ark gelatin (som legat 5 min i kallt vatten först). Rör om, låt svalna och häll upp. Ställ in i kylen i några timmar.

Jo, som sagt: Det blir så fint i köket då man bakar pizza... I alla fall om man har varit förutseende och sett till att diskmaskinen är tom... Det hade förstås inte jag...


Typiskt! C fick äran att fixa det, eftersom jag hade varit så duktig och ordnat föda. Tur man är två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar