Min vardag i norr

Min vardag i norr

fredag 16 augusti 2013

Baktankar inför helgen

Som den sockernarkoman jag är händer det ofta att jag säger att jag ska leva nyttigt under nästkommande helg, men då jag väl ska handla inför helgen kommer de: Baktankarna. Jag gör en lista som till synes ser harmlös ut: Ägg (nyttigt), mjöl (alltid bra att ha), smör (man måste ju steka grejerna i nåt), vispgrädde (man får lyxa till det med lite grädde i maten under helgen, eller hur?), kakao (ja, ehm.. det är ju inge socker i det, i alla fall), socker (ja…ehm… det är ju socker i det, ja…). Här borde jag ju kanske stanna upp och inse att jag har en baktanke med listan, men jag låtsas som ingenting och handlar ingredienserna visslandes på en dålig melodi (jag har blivit urusel på att vissla med åren, men alla bestyr blir lite mer oskyldiga om man visslar lite naivt, som ju alla vet).

Väl hemma sker det sedan per automatik (även här under ljud av luft som blåses ut ur en ihopsnörpt mun, gärna med huvudet lite på sned och uppåthöjda ögonbryn, för bästa effekt). Jag pratar om baktanken: Den omformas från tanke till handling. Slutprodukten: Bakverk (inte att förväxlas med bakvärk; något jag fick en gång då jag råkade backa in i ett bastuaggregat… Ajajaj!). Ja, ni kanske förstår att det inte går så bra med mina nyttiga helger, men det gör inte så mycket egentligen… För det ska va gött å leva… Och det är gött med bakverk!

Nu är det dock så, att jag har begränsat med tid att genomföra mästerkreationer på den fronten (på de flesta fronter, faktiskt… För jag har fullt upp med mitt livs största och bästa kreation: Lilla E). Därför har jag tagit fram ett vinnande koncept, något som inte tar någon tid alls att göra, aldrig misslyckas, känns lyxigt och smakar smaskens:

Kladdkakemuffins!

Okej, tänker ni, här har vi läst hela texten med dregel på tröjan och väntat på något revolutionerande i matväg… Och så slänger hon fram kladdkakemuffins! Men det är bättre än det låter! Istället för att göra en sedvanlig kladdkaka man skär bitar ur kan man göra små bakelser med grädde och bär, eller varför inte grädde, jordnötter och bitar av Plopp (smakar nästan som Snickers!). Fantasin sätter gränserna, men jag föredrar det enkla. Titta här så trevligt det blir:

Kladdkakemuffins med grädde och jordgubbar.

Kladdkakemuffins med grädde, jordnötter och bitar av Plopp.


För er som nu själva fick baktankar; här har ni receptet:

För 15-16 stycken kladdkakemuffins:

100g smör
2,5 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk bakpulver
2 dl vetemjöl
4 msk kakao


Lägg ut 15-16 formar (det går bra med bullformar eller stora muffinsformar) på en plåt.

Smält smöret, rör ner socker och ägg, blanda de övriga ingredienserna och häll ner.

Klicka ut i formarna och grädda i 10 minuter, 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar