Min vardag i norr

Min vardag i norr

torsdag 15 augusti 2013

Fest på en torsdag?

Jag tycker att det är jättetrevligt att kunna glädja andra och jag tycker att det är allmänt mysigt med djur (obs! Insekter, maskar och andra kryp räknas inte in i kategorin "djur" i detta fall). Med denna kombination av intressen i åtanke skulle man ju kunna tänka sig att jag blev glad när jag upptäckte att jag hade lyckats ställa till med en riktig brakfest för ett gäng fåglar såhär på morgonkvisten...

Men faktum är att jag upplevde det som en relativt enkel uppgift att hålla tillbaka glädjeskuttet då jag såg att påsen med matsopor som jag ställt utanför dörren hade förvandlats till en buffé för fjäderfän... Det är förstås en god sak att vårt hushållsavfall blev veckans höjdpunkt för någon annan... Det är bara det att jag inte riktigt uppskattar att mötas av omkringslängda matrester och en intressant vätskeblandning som läckt ut över bron då jag ska iväg till jobbet (anledningen till att jag ställde ut påsen på morgonen var att det osade grönt omkring den, ni vet sån där giftig urk-doft som letar sig upp i näsborrarna och sedan stannar kvar där resten av dagen... Det var saften bakom denna mustiga arom som hade letat sig ut). Jag hade en annan bild av vad termen "fågelmat" innefattar, om jag ska vara ärlig, men man lär så länge man lever.

Så dagen började med ett "menååh!" och det är min erfarenhet att ett "menååh!" på morgonkvisten brukar efterföljas av fler "menååh" under dagen. Men överraskande nog har jag klarat mig med några "öh... va?", som beror på att min hjärna är lite för trött för att orka vara igång hela dagen och tar sina beryktade power-naps med jämna mellanrum. Så i det stora hela är jag rätt nöjd, när allt kommer omkring.

...Men nöjdast är nog ändå fåglarna... Om de inte ligger och är bakis efter att ha käkat jästa äppelbitar å grejer, förstås... Jasi, fåglar! Vilka partydjur de är, alltså! Men fest på en torsdag..? Hur ska de palla med helgen?
Fåglarna hade festat till på vår bro. Nästa gång ska jag sätta upp en skylt med texten "Din mamma jobbar inte här, så städa upp efter dig!". Det brukar ju göra susen på varje arbetsplats iallafall (?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar