Min vardag i norr

Min vardag i norr

fredag 10 januari 2014

Vem vare som ryckte??

Jag har jobbat från 7 till 11 idag och ska tillbaka kl 21 för att jobba till 08. Så en behöver förstås snarka lite i mellantiden för att inte somna ståendes klockan 2, spillande den hundrade kaffekoppen över mig själv och eventuellt en annan stackare som råkar befinna sig i närheten.

Jag kände mig, som tidigare nämnt, mycket upprymd och så vidare då jag kom hem, så det tog lite tid för mig att äta choklad och glo på TV... Jag menar somna. "Hem till gården" gjorde susen som sömnpiller, så till sist slumrade jag gott och hade just förberett ett litet sömn-dregel, precis i lagom omfattning för att göra en liten blöt fläck på soffkudden, när jag hörde hur en bil körde in på infarten. Den rullade in i rätt hastig takt och fick mig att kisa lite med ena ögat,  trots att det inte var till så stor nytta då jag inte kan se vare sig infarten eller ytterdörren från soffan. Sedan hörde jag hur någon klampade upp på bron, knackade en gång på dörren och ryckte i handtaget. Nu kisade jag med båda ögonen, fortfarande med samma effekt som tidigare, det vill säga ingen, men det känns som att man är med, på något sätt, då man öppnar ögonen. Iallafall, så hann jag inte röra mig förrän bilen körde ut igen.

Nyvaken och nyfiken släpade jag mig upp från soffan. Jag kände mig relativt övertygad om att dörrknackaren var någon vi känner som hade lämnat någon rolig present på dörrhandtaget, men inte hade haft tid för konversation. Jag såg framför mig hur det hängde en påse med lite smått och gott, kanske för att knapra på inatt på jobbet, och raskade på mina steg.

Ivrigt öppnade jag dörren för att se om något hängde på handtaget: Nope! Ingenting där. Fortfarande hoppfull lät jag min blick svepa över bron i förväntan att upptäcka ett litet paket där: Nope! Inget paket. Besvikelsen var stor. Ingen som helst förklaring till händelsen har jag nu alltså.

Så nu undrar jag förstås:

Vem vare som ryckte??!

Jag kunde förstås inte somna om då jag låg och lyssnade efter fler tecken från denna mystiska gäst, så jag vill omformulera min fråga:

Vem vare som ryckte och väckte mig så att jag inte kunde sova den planerade sömnen??!

...Jo, och eftersom det inte fanns något paket eller påse med godsaker, vill jag förtydliga mig ytterligare:

Vem vare som ryckte, väckte mig, höll mig vaken och inte ens lämnade ett paket eller påse med gosaker för besväret??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar