Min vardag i norr

Min vardag i norr

måndag 9 september 2013

Bilstrul

Saabrina, min bil (en Saab, som ni säkert förstår av namnvalet), har sedan någon vecka tillbaka trilskats en hel del. Hon behagar inte alltid starta, vilket gör henne till en dålig bil. Fy på dig, Saabrina! Fy! Varje gång detta händer citerar jag automatiskt pappa Rudolf i Sunes jul:

Det kan ju inte sägas på ett bättre sätt. När fordonet inte funkar som det ska blir man stressad och ledsen i ögat. Lilla E:s dagis är beläget 5 km från vårt hem (det fanns inga platser i byn). Det finns ingen cykelväg dit och bilarna kör fort (det är 70 en stor del av vägen), så att cykla känns inte som ett alternativ... Att åka buss är inte heller en möjlighet... Eller tror ni att chauffören skulle säga "Jajjemensan, inga probs!" ifall jag skulle säga "Åh! Kan du vänta här en kvart eller så..? Jag ska bara lämna av lillstumpan på dagis..."? Ifall han mot förmodan skulle säga det, tror ni att de andra passagerarna då skulle säga "Jippii! Vi väntar så gärna!"? Nä, jag tror inte heller det...

Nu är det dock så förträffligt att jag, trots viss otur, även har väldigt tur! Jag är nämligen så lyckosam att jag har världens bästa svärmor! Denna vecka får jag låna hennes bil, så att jag kan felsöka min egen i lugn och ro! Kan ni tänka er så bra det känns! Så himla gullig hon är, alltså! Nu hoppas jag bara att det inte är något stort och kostsamt fel som Saabrina har... Usch! Varför är det så att alla utgifter alltid kommer då man har minst kosing? Är det för att det svarta hålet i plånkan suger åt sig räkningar på något mystiskt sätt..?

Nä! Nu ska jag tänka på något trevligare! Som exempelvis dessa fina skålar och pajform, som jag fick av mamma igår:


Vi blev ju bjudna på middag hos mina päron, vilket gjorde att jag och C hann klart allt vi hade tänkt med målningen. Nu är vi alltså färdiga för i år! Vi måste på med ett varv till, men det får bli nästa år det!

Nog om detta! Nu ska jag ut på en liten joggingtur, för efter allt bilstrul är det vad jag hinner med idag innan det är dags att hämta upp lilla E igen... Jag kör såklart med det senaste modet då jag är ute och motionerar: Urtvättade ful-sladdriga mjukisbrallor med en massa målarfärg på! Det ni!


Nu blev ni allt avis, va?
 

2 kommentarer:

  1. Ja, alla stora räkningar kommer alltid samtidigt!

    Jag är bara liiite avis för jag har nästan likadana brallisar som du, fast dina har fler färgfläckar. Jag kanske är nogrannare när jag målar... eller så är jag bara inte så yvig och entusiastisk.

    SvaraRadera
  2. Ju fler färgfläckar, desto snyggare! :)
    Men vad nu..? Skulle jag inte vara noggrann? Nej nej, bort det från mig! Det är helt och hållet en fråga om yvig entusiasm! ;)

    SvaraRadera