Min vardag i norr

Min vardag i norr

torsdag 21 mars 2013

Konstruktiv feedback

Var i Umeå igår och medverkade i ett tre timmar långt gruppsamtal som fyllde mig (och de andra medverkande) med positiv energi. Konstruktiv feedback är något som alla borde ägna mer tid åt! Det är lätt att kritisera men det här med att vara konstruktiv i sin kritik är en... ja, konst, helt enkelt!

Något vi också bör bli bättre på är att berätta för andra vad vi uppskattar hos dem. Om jag tänker en bra tanke om någon brukar jag försöka säga det till denne. Ibland kan folk titta lite misstänksamt på en (särskilt om det handlar om en vilt främmande person), men oftast blir folk glada och lyser upp som solar. Det kan vara en liten sak, som att jag tycker att någon har en häftig frisyr eller cool mössa. "Alltså du", kan jag säga då, "Jag måste bara säga att jag diggar din mössa! Den är grym!" Det kan upplevas som ett egendomligt beteende här i Sverige (och Norrland) men jag gör det för min egen skull. Jag mår bra av att säga bra saker. Och jag tror att andra mår bra av att höra det, även om det är något så trivialt som en "häftig mössa". Det är en början iallafall! Det handlar om att synliggöra andra. Tänk dig själv att du sitter på bussen, lite småsur över att du inte hann äta frukost och att det är hål i socken du tagit på dig… Och så kommer någon och säger att han/hon har lagt märke till något positivt i din uppenbarelse. Då blir man ju på bättre humör, eller hur!



Ja, det är något att tänka på i alla fall… Igår kväll kände jag dock hur jag började må rätt kasst på grund av en annalkande förkylning. Jag önskade jättehårt, allt jag kunde, att lilla E skulle sova en hel natt. Och gissa vad hon gjorde? Hon sov en hel natt! Resultatet av detta är att jag känner mig mycket bättre idag! ”Jag vill tacka liiiveet”, som Arja Saijonmaa skulle sagt.

2 kommentarer:

  1. Frida Crowley2013-03-21 17:40

    I USA är folk verkligen bra på att ge spontana komplimanger. Jag går sällan in på en affär och ut igen, utan att ha pratat med minst en främmande människa. Det kan handla om småprat om väder till smaktycke om ett plagg eller komplimanger. Folk är inte rädda att prata med varandra eller att ge komplimanger. Eller att hjälpa varandra. Oavsett om jag tackade nej till hjälp att lyfta barnvagnen upp/ner för en trappa, så hugger någon i ena änden iaf. Folk villhjälpa varandra utan att det ska behöva bes om eller finnas en baktanke. Sen gör oockså många ideella saker, för att de mår bra av det. Jag älskar de delarna av kulturen!!

    SvaraRadera
  2. Ja, i detta fall kan amerikanare ses som förebilder! :)

    SvaraRadera