Min vardag i norr

Min vardag i norr

söndag 21 april 2013

Familj och burgare

Åh! Så trevligt att få vakna upp i sin egen säng till ljudet av ens familjs glada röster! C har tagit morgonpasset så att jag har fått sova ut lite! Det är lyx det!

Igår kväll hälsade jag på syrran och fick hålla i min lilla systerdotter igen (hon känns fortfarande yttepytteliten!). Storasyster H ville också sitta bredvid mig i soffan, så ett tag fick jag ha båda raringarna hos mig! Förstå att jag kände mig rik då jag fick ha den ene i knät och den andre under armen! Jag fick även läsa en godnattsaga för lilla H... Eller det skulle vara en, men jag tyckte att det var så mysigt, så jag föreslog en till.

Familj, mina vänner... Och vänner, mina kära! Det är äkta rikedom! Jag är så lycklig över att få ha allt detta, som inte går att köpas för pengar!

En annan sak som känns lyxigt är att äta god mat. Om man vill äta "skräpmat" men ha lite bättre samvete då man gör det, så är mitt tips att göra maten själv! Förra helgen blev det pizza och igår blev det hamburgare till middag.

Recept på biffar finns i alla kokböcker, så det lägger jag inte upp (sen vet jag i ärlighetens namn inte heller exakta mått som ska användas. Brukar köra på känsla). Ett tips är att köra enligt ett grundrecept och slänga i lite extra mumsigheter, som exempelvis soltorkade tomater. Hamburgerbröd finns det en uppsjö recept på. Det här tycker jag är bra (det går säkert bra att använda "nyttigare" mjölsorter om man vill).


Hamburgerbröd, recept:

(Cirka 10st)

* 25 g jäst
* 25 g smör
* 2,5 dl mjölk
* 0,5 tsk salt
* 1 tsk strösocker
* 7 dl vetemjöl

* sesamfrön (att dekorera med)

Smält smör, häll på mjölken och värm allt fingervarmt. Smula ner jästen och rör tills den löses upp. Häll i resten av ingredienserna, men lämna ca 0,5 dl av mjölet för utbakning. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa i minst en halvtimme.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i 10 delar och forma dem till runda bullar.
Häll sesamfrön på en tallrik och tryck ner varje bulle i den. Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt i ca 10 min.
Lägg ett bakplåtspapper över bullarna och tryck till ordentligt med en plåt. Låt jäsa i 30-45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda hamburgerbröden i 7-8 minuter mitt i ugnen.
Låt svalna under bakduk.

Ät och må gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar