Min vardag i norr

Min vardag i norr

måndag 15 april 2013

Hockeytider

Det är hockey som gäller nu. Skellefteå mot Luleå: Norrland mot Norrland. Spänningen är olidlig och varje invånare i schtaan har ett hjärta som stolt pumpar runt gul-svart blod i ådrorna. Att tala om något annat är lite av en omöjlighet för tillfället. Det är endast jag och en handfull andra  halvskamsna individer som har fräckheten att erkänna att vi inte sett de första matcherna i finalen och inte bryr oss så mycket om saken över huvud taget (kan hända att jag kollar in den avgörande matchen för underhållnings skull).

 Som fenomen är det dock mycket intressant: Människor samlas kring något som tillskrivs ett mycket högt symboliskt värde. Känslor kopplas till det hela och det blir legitimt för vem som helst att vråla av ilska och drämma nävarna i bordet så att chipsen studsar upp från skålen (för det ska vara chips med i bilden då man ser på hockey hemma i soffan. Öl också. Chips och öl). Alla får vara deppiga dagen efter en dålig match utan omgivningens ifrågasättande och alla får sprudla av manisk glädje då det går bra. Det blir personligt. Hockeyn handlar plötsligt om dig och mig, då det är vår stad som är med och spelar om äran. Det stickas gul-svarta mössor, halsdukar och vantar, det beställs matchtröjor, det tapetseras med lagets emblem, det bakas tårtor med skridskor på etc, etc.

För min del tycker jag att det är roande att se på det hela från ett utifrån-perspektiv. Det är underbart att så många kan finna en gemensam grund. Jag blir lite rörd över den sammansvetsande egenskapen som denna sport kan ha på en stads invånare. Skell-hell är plötsligt ingen "skitstad" att bo i, tvärtom: Det är en stad att vara stolt över. Personligen tycker jag att det är en väldigt bra stad att bo i av många anledningar. Jag önskar bara att det fanns fler saker som kunde skapa samma engagemang och kollektiva glädje hos befolkningen som hockey... Tills vidare nöjer jag mig med att glädjas tillsammans med alla andra, så:

Heja Skell! Heja alla mysiga människor som bor här och är stolta över sitt hockeylag, symbolen för den stad alla egentligen trivs ganska bra i! Heja att vi får vara stolta utan att någon ifrågasätter!


Älven en solig vårvinterdag: En av anledningarna till att Skellefteå är ett bra ställe att bo på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar