Min vardag i norr

Min vardag i norr

lördag 13 april 2013

Hemmagjord pizza. Mööms!

Jag blir sällan sugen på att beställa pizza nuförtiden, men det händer desto oftare att jag känner cravings  efter en hemmagjord variant! Det innebär en timmes extra tid att göra själv, men det är det värt!
Vitlöksstekta färska champinjoner: Mycket godare än burk-varianten!
Igår var det alltså pizza-afton hos Ranta. Mums fili babba!
Hemmagjord pizza. Yammo!
För de som nu började dregla och vifta på svansen vid tanken på en egen hemmagjord pizza i helgen: Här har ni receptet:
 

Recept, pizzadeg:

25g jäst
2,5 dl vatten
2 msk matolja
0,5 tsk salt
5-7 dl mjöl (känn hur degen känns eftersom. Ska bli fast och smidig)

Värm vatten och olja till 37 °C (fingervarmt). Lös upp jästen och rör ner mjöl. Knåda. Låt jäsa ca 30 min  (under tiden: Gör tomatsås och hacka upp pålägg!) Dela i två delar och baka ut så tunt det går (kavla, dra och sträck i degen).

Recept, tomatsås:

Lök (hacka)
Vitlök (pressa)
En förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
Oregano
Basilika (om man vill)
salt, peppar

Stek upp lök + vitlök, rör ner resten. Låt puttra ett tag. Mixa med stavmixer.

Sen är det bara att slänga på det man tycker är gott!

Ugn: 250 °C (nedersta falsen för att få krispig botten).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar